top of page

Mijn reis-verlanglijstje

Als ik onbeperkt geld en tijd zou hebben, zou ik eigenlijk altijd op reis willen zijn. Helaas is dat niet zo en moet ik het doen met een paar (maar zoveel mogelijk!) uitstapjes per jaar. Ik heb natuurlijk wel een hele waslijst aan bestemmingen waar ik heen wil, maar de 10 waar ik het nu over ga hebben staat toch wel bovenaan, en ik hoop dat ik ze binnen een paar jaar allemaal bezocht heb. De bestemmingen staan in willekeurige volgorde.

1. Cyprus

Ik wil heel graag naar Cyprus! Dit kleine Europese landje is opgedeeld in een Grieks en Turks gedeelte. Bovendien zijn er op Cyprus tal van opgravingen te vinden. Ik denk dat ik volgende zomer naar Cyprus ga.

2. Marokko

Mijn moeder en ik willen heel graag samen naar Marrakesh. En buiten Marrakesh zijn er ook nog een boel andere steden die ik wil bezoeken, zoals Rabat en Fez. Marokko heeft een prachtige (eet)cultuur en ontelbaar veel oude gebouwen en Arabische architectuur. Bovendien wil ik ook graag een tocht door de woestijn maken. Hier snel meer over!

3. IJsland

Ik weet niet waarom maar IJsland trekt mij. Misschien is het de mooie natuur, of het ‘ver binnen Europa’ gevoel. Veel historische objecten zijn er helaas niet op IJsland, maar ik denk dat me zeker wel kan vermaken op een citytrip naar Reykjavik.

4. Tsjernobyl

Ik denk dat veel mensen deze bestemming niet begrijpen, maar ik wil heel erg graag Tsjernobyl in Oekraïne bezoeken. Ik wil graag het post-apocalyptische gevoel ervaren, en bovendien heel veel foto’s maken. Tsjernobyl is tegenwoordig veilig om te bezoeken (met een gids), maar je mag er maar korte tijd zijn, en sommige delen zijn nog steeds heel gevaarlijk. Pluspunt is wel: je kan het perfect combineren met een citytrip Kiev. Ik wil alleen wel wachten tot de situatie in Oekraïne weer wat rustiger is.

5. Bahrein

Dit komt omdat mijn vriend Formule 1 kijkt. Ik wil heel graag het circuit van dit kleine oliestaatje bezoeken, en bovendien de prachtige architectuur van verschillende moskeeën bekijken. Ook zijn er veel opgravingen te vinden in Bahrein. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Bahrein een heel tolerant land, en mag je je als vrouw ‘gewoon’ Westers kleden.

6. Griekenland

Ik ben al heel vaak in Griekenland geweest, maar er nog steeds niet op uitgekeken. Er zijn nog zoveel bestemmingen waar ik (nog een keer) heen wil, zoals Kreta, Parga, Athene, Rhodos, Santorini en Skopelos (waar Mama Mia is gefilmd!). Ik denk dat deze lijst alleen nog maar langer gaat worden…

7. Japan

Spreekt denk ik voor zich. Een Westers land maar toch zó anders. Ik wil vooral kattencafé’s bezoeken, Kyoto zien en veel winkelen.

8. China

China staat al heel lang op mijn whishlist. Het land is zó groot dat je het onmogelijk in één trip kan zien. Mijn eerste keer China zou ik graag naar de omgeving van Guilin gaan. De foto laat zien waarom ;-)

9. Italië

Ik ben nog nooit in Italië geweest! Ik weet het, ik moet mij schamen. Het is er gewoon nog nooit van gekomen. Ik zou graag een reis per trein willen maken naar alle bekende steden, en daar een paar weken voor uittrekken. Oh ja, en veel eten :-)

10. Iran

Hij staat op nummer 10, maar hij zou eigenlijk op 1 moeten staan. Als ik vandaag de loterij zou winnen, ging ik morgen naar Iran. Veel mensen zouden me voor gek verklaren, maar na het lezen van ‘Dochter van Isfahan’ (écht een aanrader, zie hier) ben ik verliefd op Iran. Ik lees er zoveel mogelijk over, kijk documentaires en droom lekker weg. Het is ‘moeilijk’ land met zeer strenge regels (vooral voor vrouwen), maar als ik de ervaringen lees van andere vrouwen alleen weet ik het zeker: ik ga dit doen. Ooit. Snel. Zo snel mogelijk. Het wordt wel veel plannen en uitstippelen (en sparen!), maar ik denk dat het echt een once in a lifetime trip wordt.

Zoals je ziet is de lijst behoorlijk divers, van ‘moeilijke’ en verre bestemmingen, tot bestemmingen praktisch om de hoek. Mijn lijst is eigenlijk langer en ik ben vast veel vergeten, maar dit ik voor nu mijn top-10.

Waar wil jij graag heen?

bottom of page