top of page

Review: Sea-Band bij reisziekte

Al zo lang als ik me kan herinneren heb ik last van wagenziekte. In bussen en auto's, het maakt niet uit., ik heb er last van. Lange ritten zijn voor mij dus geregeld een hel, en ik slik dan dus ook van te voren verschillende pillen als ik weet dat ik een lange rit moet maken. Nu kwam ik per toeval op de Sea-Band; een soort polsbandje dat je belooft je, door middel van acupressuur op de pols, te behoeden voor misselijkheid. Bovendien beloven ze verlichting te geven bij misselijkheid door zwangerschap, of bij een chemokuur.

Ik heb de bandjes getest in de auto, in de bus en op een boot. De bandjes zijn gemaakt van kunststof en er zit een soort half balletje aan de binnenkant geplakt, die tegen je pols drukt. Het bandje is van binnen zacht en ik had er dus geen last van tijdens het dragen. En dat is natuurlijk fijn! Mijn ervaring kan ik eigenlijk kort over zijn; zowel in de bus, auto en op de boot werd ik gewoon niet misselijk. Nu heb ik normaal niet zo snel last van zeeziekte, dus ik kan niet eerlijk zeggen of het door de bandjes kwam. Maar over mijn reis met de auto en bus ben ik dus heel tevreden!

Helaas is de werking van de bandjes (en acupressuur in het algemeen) net wetenschappelijk aangetoond, en zou het zo kunnen zijn dat een placebo effect een belangrijke rol speelde. Bovendien, als je de bandjes langere tijd draagt gaat het wel irriteren aan de randjes (dus niet te strak dragen!).

Conclusie:

De Sea-Bands zitten fijn, werken makkelijk en zijn waterbestendig. Na een paar uur kunnen ze wel gaan irriteren. Ze hielpen bij mijn wagenziekte, maar omdat dit niet wetenschappelijk onderbouwd is kan ik niet met 100% zekerheid zeggen dat het écht door de bandjes kwam. Bovendien zijn ze niet heel modieus. Desalniettemin kosten ze een stuk minder dan medicijnen, en zijn zeker daarom het proberen waard.

Ze zijn hier te koop voor kinderen, en hier te koop voor volwassenen (beiden voor €13,99).

Ga jij Sea-Bands proberen?

bottom of page